Först och främst ska vi som är delaktiga i communityn visa respekt och hänsyn till varandra. Det är ok att göra fel, men samtidigt ska man vara ödmjuk i ett sådant fall där man gjort fel och blir tillrättavisad. Vi ska ha överseende med nytillkomna förare samtidigt som nytillkomna förare behöver förståelsen att det finns regler, vett och etikett som man gör bäst i att följa.
Räkna inte med att vara med och slåss i toppen från allra första början såvida du inte redan är en erfaren simracer sen tidigare. Att köra mot simulerade förare i ett spel är inte samma sak som att köra mot riktiga människor. Många av våra förare håller en riktigt hög nivå och förväntar sig en viss nivå på racingen.
Förare som inte respekterar tillrättavisningar från admingruppen kan komma att tillfälligt eller permanent uteslutas från deltagande i SRL:s race.
SRL är i dagsläget inte någon förening eller liknande. I första hand består communityn av förarna som deltar, varav en grupp av dessa utgör den så kallade "admingruppen" samt "incidentgruppen". Admingruppen bestämmer över vilka regler som de olika serierna ska använda sig av, upplägg på säsongen m.m. och försöker hålla en hög nivå på communityn överlag. Incidentgruppen beslutar om bestraffningar och vilka riktlinjer som gäller för serierna. Det är inte alltid en lätt uppgift, men ibland måste svåra beslut eller bestraffningar genomföras.
Utöver detta finns det i huvudsak två personer som haft historiska roller. Först och främst grundaren till vår community och Svenska Serien Gr.3; Kristoffer Östman. Hösten 2017 samlade Kristoffer ihop en handfull svenska förare i Gran Turismo Sport och nu är vi där vi är. I andra hand Peter Bornhall, som utvecklat boten och som även utvecklar och ansvarar för hemsidan.
Du som vill delta i SRL bör vara 18 år eller äldre. Communityn är inte i första hand riktad till barn, då nivån är seriös och det är riktig racing även om banor och bilar är virtuella. Språket är svenska, men i vissa fall kan SRL ställa upp med förare i landskamper och liknande, så en god kunskap i det engelska språket är bra att ha.
Undantag kan göras, men då helst i samråd med admingruppen innan deltagande.
Du som förare ska kunna visa gott uppförande både på banan och i de sociala delarna av communityn; chat i lobbys, Discord, PSN patychat m.m. Som förare förväntar vi oss att du ska kunna framföra din bil på banan på ett säkert sätt som inte riskerar att sabotera för andra förares deltagande.
Det är inget krav att man ska ha uppnått vissa kriterier i spelen för att delta, men vi rekommenderar starkt att man har kört klart de grundläggande delarna i respektive spel (t.ex. tagit licenser i GT7) innan man kör sitt första race. Förare som sedan tidigare redan har stor erfarenhet från riktig racing, andra simracingspel och online multiplayer kan i viss mån undantas från detta, men det är en bra start att lära sig spelets fysik, samt att man i många fall kan samla på sig både in-game credits såväl som bilar.
Vi är simracers, vi har virtuellt bränsle i blodet, och vi väntar helst inte längre än nödvändigt. Med det sagt så rekommenderar vi att man kanske inte ställer upp i ett race samma dag (vi har numera en "karensvecka" innan man ens kan registrera sig) som man har kommit in i communityn. Känn av atmosfären, häng med i vad som händer på Discord på racedagen; hur förarna registrerar sig, kvallistor kommer upp, kval körs, kvaltider matas in, förarna delas upp i finaler och racen körs.
Admingruppen och de förare som håller lobbys är under racekvällen ofta väldigt upptagna, och att då förvänta sig att få sin vänförfrågan godkänd eller att man ska bli guidad genom procedurerna är orealistiskt. Admingruppen och andra förare på Discord kommer naturligtvis att göra så gott de kan för att hjälpa den som har frågor, men bli inte besviken om du kanske inte får svar när de flesta sitter och förbereder sig för race.
Vi kör vår serier och race med vissa regler, regler som du kan hitta här på hemsidan i första hand. Läs igenom dem.
Den förare som undlåter att läsa och förstå reglerna riskerar att bli hårt bestraffad, kanske inte i första hand för att de gör något jättefel, men för att vi i allra största mån måste kunna behandla alla förare på samma sätt, med samma ansvar och krav på respekt.
Den enklaste och mest grundläggande regeln är att man som förare ska bete sig sportsligt på banan. Om du som förare är ansvarig för att ha knuffat av eller vänder runt någon annan förare (gäller även de förare som råkar ut för något till direkt följd av ditt missöde) på banan så ska du sakta ner eller stanna på lämpligt ställe på banan för att vänta in och släppa förbi dem, med marginal. Detta gäller alla, och vid fall där detta inte respekteras så kan den orsakande föraren bli föremål för en utredning efter racet, där reprisen granskas och eventuell bestraffning delas ut av incidentgruppen.
Från att från början ha varit helt fokuserat på PlayStation Network så har vi sedan slutet av 2020 i princip helt gått över till Discord. Rent praktiskt är Discord ett krav. Vi har fortfarande ett fåtal medlemmar som håller till i meddelandegrupperna på PSN men det är mestadels för partychat, och vi hänvisar alla nya medlemmar till Discord. SRL:s Discord-server hittar du via den här länken: discord.gg/4thHx3b
Ett annat socialt umgänge är via voice chat på Discord eller "party"-funktionen på PSN, där man via sitt headset (hörlurar och mikrofon) kan prata i grupp. Det är inte ovanligt att många förare sitter och snackar både före och efter race, ger tips och diskuterar strategier. Dock är det ofta så att många förare vill ha hyfsat tyst under race för att kunna fokusera, så ha respekt för att det inte alltid är uppskattat om man hoppar in i party och börjar snacka en massa med förare som kanske kör race.
SRL finns även på Facebook med en grupp som heter Swedish Racing League, där man kan begära inträde. Det är dock inget jättestort fokus på Facebook för närvarande. Ej att förglömma är att det är en del förare som sänder sina race live på Youtube eller Twitch, och det kan vara ett jättebra sätt att lära sig lite mer om hur kval och race går till. Tillika finns det en del förare som även postar bilder på Instagram och liknande. Ofta postas detta i kanalerna #srl-tv och #race-photos på Discord.
En central del för att SRL har kunnat hålla en så hög nivå på det mer administrativa arbetet är vår bot SRLBot. SRLBot finns på Discord, och kan då ta emot och skicka meddelanden både i allmänna kanaler såväl som direkt till enskilda användare. Boten sköter om mycket av det "dagliga" arbetet, och utannonserar t.ex. när det är dags för race, tar i de flesta fall hand om anmälningar till våra serier m.m. Den delar upp lobbys, samlar in kvaltider och sköter om så resultaten (som fortfarande matas in manuellt) kommer upp på hemsidan.
Kort sagt så är boten i mångt och mycket "ryggraden" i SRL, och den är en viktig del att lära sig mer om, då det är på det sättet som du som förare kommer att sköta ditt administrativa arbete med anmälan m.m.
Det finns en Introduktion till SRLBot som vi tycker att man ska läsa. Det är en vital del av deltagandet i SRL.
OBS! Denna video är inte längre aktuell, då den gamla boten är nerstängd. Men i grund och botten fungerar det på ett liknande sätt även idag. En av våra förare, Oliver Abrahamsson, hade vänligheten att sätta samman en kort introduktionsvideo för deltagande i SRL, vilket vi rekommenderar att man tittar på. Mycket av det som förklaras i de här länkade dokumenten gås igenom steg för steg på ett pedagogiskt sätt som de flesta kan förstå sig på.
Det finns förmodligen tusen saker till vi skulle kunna skriva här, men det är inte därför du är här. Vi har dock satt samman två korta dokument (nåja, inte alltför långa), "Börja köra i SRL, steg för steg" och "Racekväll för nybörjare", som vi kan rekommendera att man läser till att börja med. Du kommer säkert att ha många frågor även efteråt, men det kan vara ett bra ställe att börja på – dock ersätter det inte behovet av att lära sig om boten, regler och liknande.
Vårt mål är en seriös och mogen community med hög nivå på deltagandet och med högt i tak i våra sociala interaktioner; där vi lämnar prestige, politik och religion vid sidan av.
Våga fråga. Ta del av informationen som finns, såväl här på hemsidan som hos etablerade förare. Bli en bättre simracer.